Spoorzoeken - Barcelos - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Carla Coevert - Schuurman - WaarBenJij.nu Spoorzoeken - Barcelos - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Carla Coevert - Schuurman - WaarBenJij.nu

Spoorzoeken - Barcelos

Door: Carla Coevert

Blijf op de hoogte en volg Carla

12 Mei 2014 | Nederland, Wijdenes

Enige dagen afgesloten geweest van de buitenwereld, omdat internetcafes hier dun bezaaid zijn. Na 3 dagen spoorzoeken inmiddels aangekomen in Barcelos, ee prachtige mddelgrote stad in het noorden van Portugal. Ik schat in ongeveer 60 km van Porto.

Mijn haar is inmiddels blond geworden en mijn kop is bruin verbrand, met andere woorden lekker weer hier. Zo nu en dan zelfs te warm. Vandaag bij vastlopende zon 30 graden. Inmddels heb ik Porto dus verlaten. De laaste avond stond ik met mijn gastvrouw Paula samen in haar keuken cocktails te maken. Buiten op het terras was er een citroen op m`n kop gevallen, effe schrikken maar verder niet gewond. Gesprek ging over de band tussen Portugezen en Brazilie en Paula nodigde me uit in haar huis en daar stond ik dus gezamenlijk eten te koken en een cocktail te bereiden. De mensen in Portugal zijn aardiger en meer dienstverlenend dan in Spanje.
Na een stukje metro om het industrie van Port te ontlopen, eindigde mijn eerste loopdag in het centrum van Vilharinho. In het centrum had zich een aantal pelgrims verzameld dus aansluiten maar. De plaatselijke albergue was vol, dus een probleem. We kregen een sleutel van een pand 1 km verderop daar mochten we gratis slapen. De deur kregen we open, maar daarmee was alles gezegd. Echter ik heb ook zo mijn grenzen in een soort varkensstal wil ik beslist niet slapen. Op zoek naar een ander verblijf. We komen terecht bij een particulier onderkomen met zwembad, nog 2 slaapplaatsen vaccant. Jim, Martha uit Seattle USA en ik besluiten een gokje te wagen bij het plaatselijk klooster 2 km verderop en jawel bingo. Bij het inchecken niemand te zien, wel 35 onbeslapen bedden. We nemen een douche en jawel een half uur later verschijnt vrijwiligster Carla uit Portugal, lerares engels, dus ze geeft ons heel veel info over Portugal. Slapen is gratis een donativo wordt wel verwacht. Ze brengt ons per auto naar een traditioneel portugees restaurant. We krjgen allemaal typisch portugese drankjes aangeboden en enkele tapas. We doen ons te goed aan een traditoneel portugese visgerecht. Kortom heerlijk gegeten en dat alles voor 15 euro pp.inclusief een fles wijn, tapas en drankjes.Voor het eerst van mijn leven geslapen in een klooster.
De 2e loopdag brengt me naar de albergue van Sao Pedro Rates, daar heb ik afgesproken om Martha en Jim weer te ontmoeten. Rond de klok van 13:oo uur kun je inchecken, daarna niemand meer aanwezig, dus neem ik de rol van gastvrouw maar over, ik heb immers ervaring. De pelgrims waarderen het. Als de bovenverdiepng vol is geef ik aan dat de herberg vol is, foutje.Er schijnt ook nog een benedenverdieping te zijn weet ik veel. Gister wederom gegeten met Jim en Martha.
Vandaag dus na 18 km aangekomen in Barcelos, effe spoorzoeken naar de plaatselijke herberg, maar een ervaren peregrina als ik weet haar weg wel te vinden. Nadeel van een grotere stad is, dat alle bekende pelgrims zich verspreiden, dus tot nu toe niet veel bekende koppen gezien. Mogelijk als ik straks in de albergue terugkeer zjn er weer wat meer bekenden. Veel Duitsers en Fransen deze keer, niet mijn favoriete talen om te spreken. De portugese taal is voor mij abracadabra, maar met handen en voeten bereik je ook veel. Dit reisverslag tik ik op een computer in het officio de tourisme, speciale service voor toeristen.

Tot zover de berichtgeving uit een warm Portugal. Over mijn geestelijk en lichamelijk welzijn tot nu toe geen klachten, dus op naar loopdag 4.

Groetjes
Carla

  • 14 Mei 2014 - 16:07

    Wendy En Henk:

    Heey mam,

    Je bent al weer een week weg, tijd gaat snel zeg. Je treft het maar met het mooie weer, maar 30 graden lijkt me wel warm om te lopen. Het lopen gaat je weer goed af lees ik al? En is Portugal een mooi land? Hetzelfde als Spanje of totaal anders? Hoeveel kilometer loop je ongeveer op een dag?

    Hier gaat het goed. Papa is niet veel aan schilderen toe gekomen wegens de vele regen. Vanaf morgen wordt het hier ook beter weer en in het weekend kan het zelfs 23 graden worden. Hier wordt het dus ook e3cht lente. Maandag was ik op controle bij de verloskundige. Het hartje klopt netjes en er waren geen bijzondere dingen. Mijn baarmoeder zit iets hoger dan normaal gesproken vertelde ze, maar dit kan geen kwaad. Verder was mijn bloeddruk nog steeds aan de lage kant. Ze belde net van het uwv dat mijn aanvraag ook behandeld is. Mijn uitkering zal nu tot n30 september lopen, maar ik heb natuurlijk nog niet aangegeven dat ik zwanger ben. Als ik in een week meer dan 27 uur maak dan hoeft het uvw niets uit te keren, deze weken ben ik na mijn 5 maanden uitkering nog te goed, dit heb ik even nagevraagd en dit klopt.

    Ik moet tot nu toe alleen zaterdag en zondag een avond en nacht werken. Vanavond komen Dirk jan en Yvonne nog even op visite.

    Er was nog een brief van het uwv voor je daarin stond dat je vakantie was goedgekeurd. Verder heb je nog geen belangrijke mailtjes ontvangen.

    Met papa gaat ook alles goed. We hebben zaterdag samen even in het winkelcentrum naar een bril gekeken. Hij heeft bij Het Huis wel een mooie bril gezien, die ook goed zat. Het montuur kwam op 99 euro en dan de glazen vanaf 130 euro. Dus dat valt nog wel mee. Maar als je terug bent moet je maar even mee om te kijken. Afgelopen zaterdag is papa nog met fam wotel, fam dijksta en fam roker uiteten geweest in de Egelantier, dit was lekker en ze hebben mooi aangezeten.

    Succes met lopen de komende dagen. Schrijf je ook eens een berichtje terug?

    xx wendy en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 61510

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 28 Mei 2014

Camino Portugues - mei 2014

27 Mei 2013 - 20 Juni 2013

Camino Santiago de Compostela 2013 - Op herhaling

21 Mei 2012 - 30 Juni 2012

Op avontuur

Landen bezocht: