Porto - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Carla Coevert - Schuurman - WaarBenJij.nu Porto - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Carla Coevert - Schuurman - WaarBenJij.nu

Porto

Door: Carla Coevert

Blijf op de hoogte en volg Carla

08 Mei 2014 | Nederland, Wijdenes

In de ban van de camino. Eerlijk gezegd wel een klein beetje. Ieder jaar als ik terugkom hang ik mijn backpack aan de wilgen en denk dit is de laatste keer geweest. Echter in de loop van de tijd begint mijn bloed weer te kriebelen en kijk ik weer uit naar een nieuw avontuur en al die leuke ontmoetingen. Mensen die de camino zelf niet ervaren hebben zullen dit gevoel zeker niet herkennen.

Gister 7 mei 2014 om 17:45 uur per Transavia naar Porto in Portugal vertrokken. 150 mensen opeengepakt als sardientjes in een koekblik bereiken zonder kleerscheuren de eindbestemming Porrto. Na 2 uur en 20 minuten vliegen landen we om plaatselijk tijd 19:20 uur in het geboorteland van Ronaldo ( naam van een van de betere voetballers van de wereld). In Portugal is het namelijk 1 uur vroeger dan in ons kikkerlandje. Onder de passagiers herken ik aan de kleding al snel caminogangers. Alleen reizen is avontuurlijk, maar in een nieuw land zijn er weer andere spelregels, dus dan is het gemakkelijk om aansluiting bij anderen te zoeken. Gezamelijk reizen we per metro naar het historisch stadscentrum van Porto en daarna gaat ieder weer zijn eigen weg. Via Wimdu, een computersite waar particulieren slaapplaatsen aanbieden, heb ik een kamer geboekt in het stadshart van Porto. Met de plattegrond in de hand ga ik op zoek naar het juiste adres. Als getraind reiziger bereik ik binnen 10 minuten de plaats van bestemming. De gastvrouw Paula en husband Sergio heten mij hartelijk welkom en voorzien mij van de benodigde informatie. Ik heb een leuk onderkomen, alleen dat rode schermerlampje doe me denken dat ik op de Wallen bivakkeer. Een slaapkamer, keuken, badkamer en WC en een tuin met terras staan gedurende 3 nachten tot mijn beschikking. Zo`n onderkomen is toch veel leuker dan een onpersoonlijk hotel. Na een telefoontje aan het thuisfront om 10 uur s`avonds nog even snel een hapje eten en dan zit de eerste vakantie en reisdag er weer op. Ik ben blij dat de eerste dag van mijn avontuur er weer opzit en alles goed verlopen is.

Donderdag 8 mei open ik de gordijnen en jawel de zon schijnt en het belooft een mooie dag te worden. 23 graden, licht bewolkt. Een heerlijke temperatuur om de stad Porto lopend te verkennen. Met een plattegrond bij de hand bezoek ik de bekende bezienswaardigheden van de stad Porto. Ontbijt met kopje koffie en croissant kost me slechts 1 euro 80. De route brengt me naar Villa nova de Gaia, over de historische bridge Pont de Louis 1, met daaronder de rivier de Douro, naar de overbekende wijnkelders van Porto. ( Taylors /Sandeman/Ramos Pinto /Burmester) Iemand als ik, die zo verzot op rode wijn is moet toch weten waar dat rode vocht vandaan komt. Tussen een groep toeristen in glip ik naar binnen, die 5 euro entree kunnen ze op hun buik schrijven. Daarna slenter ik over de boulevard van Ribeira en breng een bezoek aan de talloze overdekte mercados, die met name fruit, groente, vis, vlees en bloemen aanbieden. Ze doen me even terugdenken aan Mexico. Rond 16:00 uur sta ik weer voor de deur van mijn onderkomen, en dat zonder verdwaald te zijn. In de zon op het terras in de tuin lekker effe bijkomen met een kopje koffie. Paula, mijn hospitelera komt vragen hoe mijn dag geweest is en geeft aan dat ik gebruik mag maken van haar computer om mijn verhaal de wereld in te sturen. Wat een service zeg !!

Tot zover de berichtgeving uit een licht bewolkt Porto.

Groetjes
Carla

  • 08 Mei 2014 - 19:13

    Joke:

    Klinkt goed!
    Veel plezier nog verder.
    Hier sinds vanmiddag alleen maar regen

    groetjes, Joke

  • 09 Mei 2014 - 10:49

    Niels:

    Jo mams!

    Klinkt goed! Porto blijkt een hele mooie stad te zijn. Aankomende drie dagen zou dan ook wel goed vermaken! Weetje al wat er op de planning staat na porto? Veel plezier en doe voorzichtig! Ik bel je zondag wel even voor moederdag! Xx niels

  • 09 Mei 2014 - 10:51

    Bets Huisman:

    Ik benijd je als ik 20 jaar jonger was deed ik het ook. Heb op de Douro gevaren. Heel mooi daar. Succes verder.

  • 09 Mei 2014 - 17:12

    Lucy Latuasan:

    Hallo Carla,

    Leuk weer wat van je reisverslagen te lezen. Heel veel plezier.

  • 11 Mei 2014 - 18:13

    Tanja:

    Ha die Carla, Toch weer op reis!!! Zo loopt ieder mens zijn of haar eigen pad. Jij bent happy door te reizen en ik ben een voorbeeld hier in Nederland. Ik heb inmiddels een nieuwe baan als adm. com. Medewerker. 1 sollicitatie geschreven en aangenomen. Ik volg mijn gevoel en mijn hart en daarnaast go with the flow. Elke dag is weer een mooie ervaring die beleef en doorleef. En zo doe jij dat door te reizen. Ook nieuwe mensen ontmoeten en ervaringen opdoen. Ik respecteer je enorm en vind het absoluut moedig dat je elke keer weer alleen op pad gaat. In feite doet iedereen dat, maar toch...! Vindt het leuk dat je ik reisverslagen weer mag lezen. Dank je hiervoor. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 61585

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 28 Mei 2014

Camino Portugues - mei 2014

27 Mei 2013 - 20 Juni 2013

Camino Santiago de Compostela 2013 - Op herhaling

21 Mei 2012 - 30 Juni 2012

Op avontuur

Landen bezocht: